Metakognitiv Terapi

MCT Institute ™ registeret Therapist/ Psychologist

Metakognitiv Terapi er hjælp til dig, der bruger alt for mange timer på negative tanker, bekymringer og måske derfor døjer med angst, stress eller depression. Det betegnes indenfor Metakognitiv Terapi som overtænkning.

Metakognitiv Terapi er en helt anden måde at behandle psykiske udfordringer på end traditionel psykoterapi. I Metakognitiv Terapi er der ikke fokus på, hvilke problemer eller traumer, du evt. måtte have fået i din fortid, og som måske er skyld i din nuværende tilstand. Dette kan opleves som en stor lettelse for mange.

Indenfor Metakognitiv Terapi bruges der heller ikke meget tid på at kigge på indholdet af dine tanker eller på at bekæmpe dem.

Metakognitiv Terapi har i stedet fokus på, hvordan du kommer videre, og ikke så meget på, hvorfor du har det, som du har det. Det handler nemlig om at lære dig, hvordan du fremadrettet minimerer din overtænkning.

Tanker i sig selv er ikke noget problem – det er måden, vi håndterer vores tanker på, der kan være et problem

Alle mennesker har fra tid til anden dumme, negative eller ubehagelige tanker. Men det er ikke alle, der udvikler problemer i form af fx angst, depression eller stress. Forskellen er, at de, der får problemer, bruger alt for mange kræfter på at undgå og/eller fjerne tankerne – ja til sidst kan alene frygten for at få tankerne, udløse at tankerne kommer. Det kaldes indenfor Metakognitiv Terapi overtænkning. Dette kan virke stærkt invaliderende og forstyrrende.

I et Metakognitivt forløb vil du hurtigt lære, at tænkte tanker i sig selv ikke er noget problem, men at problemet kommer af, hvordan du håndterer tankerne, når de opstår: om du holder fast på dem, fordi du giver dem masser af opmærksomhed – eller om du lader tankerne være. Du vil hurtigt lære, at mange tanker og følelser blot skal have lov til at passe sig selv, uden at blive tildelt yderligere opmærksomhed. De må sådan set gerne være der, men du behøver ikke at bruge tid på dem!

Kan Metakognitiv Terapi lære mig at stoppe de negative tanker?

Nej, det kan desværre ikke lade sig gøre! Ingen mennesker kan nemlig styre, hvilke tanker der popper op i ens hjerne. Tanker – både positive og negative – kommer nemlig helt af sig selv i en lind strøm. Men det er ikke alle mennesker, der bruger al deres vågne tid på at bekymre sig, gruble og rode med de negative tanker. Hos dem mister de negative tanker hurtigt deres kraft og energi. Tankerne får ikke lov at vokse til problemer.

Metakognitiv Terapi – den mest effektive behandling af overtænkning der findes

Metakognitiv Terapi er udviklet af Dr. Adrian Wells, professor på University of Manchester. Metakognitiv Terapi anbefales af de britiske og norske sundhedsstyrelser, som den behandling der er mest effektiv til behandling af angstlidelser. Men behandlingen og effekten er den samme, uanset hvilken type af overtænkning, der er tale om. Forskningen viser nemlig, at kilden til langt de fleste psykiske udfordringer ligger i det faktum, at vi bruger for meget tid på at gruble og bekymre os.

Hvad lærer jeg i Metakognitiv Terapi?

Metakognitiv Terapi er primært baseret på øvelser og træning. Du vil derfor opleve det mere som et personligt kursus end som egentlig terapi. Du skal dog være indstillet på, at du også skal øve dig imellem sessionerne. Fuldstændig ligesom hvis du havde besluttet dig for at lære et nyt sprog.

Oplever du, at du bruger meget tid på at analysere dine tanker og følelser?

Oplever du, at dine bekymringer ofte tager overhånd?

Oplever du, at du ikke kan stoppe ubehagelige tanker og følelser?

Oplever du, at du bruger meget tid på at distrahere dig fra ubehagelige tanker og følelser?

Søger du ofte beroligelse hos andre?

Forsøger du at planlægge, hvad du skal ned i den mindste detalje?

I Metakognitiv Terapi vil du lære at tænke mindre og således styre dine tanker i fx ovenstående eksempler langt bedre, end du gør i dag. Du lærer, at det ikke er nødvendigt at bruge tid på visse tanker – nemlig de negative, dumme og ubehagelige tanker. Sagen er nemlig, at tanker, der ikke får opmærksomhed, forsvinder helt af sig selv. Tanker, følelser og kropsfornemmelser er flygtige. Sådan arbejder vores hjerne.

Psykolog Skyum

Hjørring

Åstrupvej 10, 3 sal
9800 Hjørring

Aalborg

Sundhedens Hus
Dag Hammerskjølds Gade 4
9000 Aalborg